- pojęcie stosowane dla określenia systemu zakupów szczególnie rozwiniętego w USA. W systemie tym kładzie się nacisk na strategiczną rolę zakupu, z czym łączy się nowe spojrzenie na rodzaj i miejsce występowania czynników oddziaływania na zakup oraz na wpływ zakupu na cały obszar działalności przedsiębiorstwa, łącznie z kształtowaniem wartości użytkowej, rynkowej oraz kosztem produktu końcowego. Zaopatrzenie materiałowe jest w tym systemie integralną częścią procesu przygotowania i realizacji produkcji, co oznacza, że powinno obejmować odpowiednio rozwinięty zakres zadań, a także wskazuje te zadania rozwojowe, konstrukcyjne , technologiczne i produkcyjne, które powinny być wykonywane również pod kątem racjonalizacji zakupu oraz jego wpływu na optymalne zaspokojenie potrzeb i oczekiwań klienta końcowego. Według zasad purchasingu należy brać pod uwagę wszelkie korzyści i straty w procesie zaopatrywania, wytwarzania i sprzedaży, a nie tylko niektóre z nich, choćby tak ważne jak ceny zakupywanych materiałów.
|