| 
		 USTAWA 
z dnia 15 listopada 1984 r. 
Prawo przewozowe. 
(tekst jednolity) 
Rozdział 1 
Przepisy ogólne 
Art. 1. 1. (1) Ustawa reguluje przewóz osób i rzeczy, wykonywany odpłatnie na podstawie 
umowy, przez uprawnionych do tego przewoĽników, z wyj±tkiem transportu morskiego, 
lotniczego i konnego. 
2. Przepisy ustawy stosuje się odpowiednio do przewozu nieodpłatnego wykonywanego 
przez przewoĽnika. 
3. Przepisy ustawy stosuje się do przewozów międzynarodowych, jeżeli umowa 
międzynarodowa nie stanowi inaczej. 
Art. 2. (2) 1. PrzewoĽnik jest obowi±zany podać do publicznej wiadomo¶ci zakres swojego 
działania, a w szczególno¶ci adresy punktów odprawy i sposób zawierania umowy przewozu. 
2. PrzewoĽnik wykonuj±cy regularne przewozy osób jest obowi±zany w szczególno¶ci podać 
do publicznej wiadomo¶ci rozkład jazdy ¶rodków transportowych przez zamieszczenie informacji 
na wszystkich dworcach i przystankach wymienionych w rozkładzie jazdy. 
3. PrzewoĽnicy wykonuj±cy regularne przewozy osób s± obowi±zani do okresowej 
aktualizacji i publikowania informacji o wykonywanej komunikacji. 
Art. 3. 1. W zakresie podanym do wiadomo¶ci publicznej przewoĽnik jest obowi±zany do 
przewozu osób i rzeczy. 
2. PrzewoĽnik jest obowi±zany użyć ¶rodków transportowych odpowiednich do danego 
przewozu. 
Art. 4. PrzewoĽnik może wydawać regulaminy okre¶laj±ce warunki obsługi podróżnych, 
odprawy oraz przewozu osób i rzeczy. 
Art. 5. PrzewoĽnik może powierzać wykonanie przewozu innym przewoĽnikom na całej 
przestrzeni przewozu lub jej czę¶ci, jednakże ponosi odpowiedzialno¶ć za ich czynno¶ci jak za 
swoje własne. 
Art. 6. 1. Przewóz może być wykonywany przez kilku przewoĽników tej samej lub różnej 
gałęzi transportu na podstawie jednej umowy przewozu i jednego dokumentu przewozowego; 
odpowiedzialno¶ć przewoĽników jest solidarna. 
2. W sprawach nie uregulowanych odrębnie stosuje się przepisy obowi±zuj±ce przewoĽnika 
na przestrzeni wykonywanego przez niego przewozu. 
3. PrzewoĽnik, który zapłacił odszkodowanie, ma roszczenie zwrotne do przewoĽnika 
ponosz±cego odpowiedzialno¶ć za okoliczno¶ci, z których szkoda wynikła. Jeżeli okoliczno¶ci 
tych ustalić nie można, odpowiedzialno¶ć ponosz± wszyscy przewoĽnicy stosownie do wysoko¶ci 
przypadaj±cego im przewoĽnego; od odpowiedzialno¶ci jest wolny przewoĽnik, który udowodni, 
_e szkoda nie powstała w czasie wykonywania przez niego przewozu. 
Art. 7. PrzewoĽnik jest zwolniony od obowi±zku przewozu, jeżeli: 
1) zachodz± uniemożliwiaj±ce przewóz okoliczno¶ci, których przewoĽnik nie mógł unikn±ć ani 
zapobiec ich skutkom, 
2) klient nie zastosował się do przepisów przewozowych, 
3) ze względu na przedmiot przewozu nie ma możliwo¶ci jego wykonania przy użyciu 
posiadanych ¶rodków i urz±dzeń transportowych. 
Art. 8. 1. Obowi±zek przewozu może być ograniczony przez: 
1) ministra wła¶ciwego do spraw transportu, a w odniesieniu do wojewódzkiego, powiatowego 
albo gminnego transportu zbiorowego odpowiednio przez wojewodę, starostę, wójta albo 
burmistrza (prezydenta miasta) - ze względu na potrzeby obronno¶ci lub bezpieczeństwa 
państwa b±dĽ w wypadku klęski żywiołowej, 
2) przewoĽnika - w razie klęski żywiołowej, przerwy w eksploatacji, szczególnych trudno¶ci 
spowodowanych przez klienta, z przyczyn ekonomicznych, których przewoĽnik nie mógł 
przewidzieć, jak równie_ z uwagi na bezpieczeństwo ruchu za zgoda i na warunkach 
ustalonych przez: 
a) ministra wła¶ciwego do spraw transportu albo wojewodę - w odniesieniu do 
przewoĽników, wobec których odpowiednio minister albo wojewoda pełni funkcje organu 
założycielskiego, 
b) ministra wła¶ciwego do spraw Skarbu Państwa - w odniesieniu do przewoĽników, wobec 
których minister pełni funkcje organu założycielskiego albo wykonuje uprawnienia z akcji 
lub udziałów, 
c) marszałka województwa albo starostę - w odniesieniu do przewoĽników, wobec których 
odpowiednio zarz±d województwa albo powiatu wykonuje uprawnienia z akcji lub 
udziałów, 
d) (3) organ wykonawczy gminy lub powiatu - w odniesieniu do odpowiednio gminnego lub 
powiatowego transportu zbiorowego. 
Zgoda nie jest wymagana, jeżeli ograniczenie obowi±zku przewozu następuje na okres nie 
dłuższy ni_ 7 dni. 
2. Ograniczenia mog± polegać na całkowitym lub czę¶ciowym zawieszeniu przewozu, 
wył±czeniu z przewozu okre¶lonych kategorii przesyłek, relacji przewozowych lub punktów 
odprawy, zawieszeniu przewozu we wskazanych dniach albo uzależnieniu przewozu od 
spełnienia okre¶lonych warunków. 
3. Ograniczenia przewozu podaje się do wiadomo¶ci publicznej w sposób zwyczajowo 
przyjęty. 
Art. 9. 1. Minister wła¶ciwy do spraw transportu może nałożyć na przewoĽnika obowi±zek 
zawarcia umowy o wykonanie zadania przewozowego, jeżeli jest to niezbędne ze względu na 
potrzeby obronno¶ci lub bezpieczeństwa państwa b±dĽ w przypadku klęski żywiołowej. 
2. W przypadku klęsk żywiołowych obowi±zek, o którym mowa w ust. 1, może nałożyć 
odpowiednio wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. 
3. W wypadkach okre¶lonych w ust. 1 i 2 organ nakładaj±cy obowi±zek zapewnia 
przewoĽnikowi ¶rodki finansowe niezbędne do wykonania nałożonego zadania lub wskazuje 
podmiot, który na podstawie umowy z przewoĽnikiem zapewni ¶rodki finansowe na wykonanie 
tego zadania. 
Art. 9a. (4) W przypadku wyst±pienia poważnych zakłóceń na rynku usług przewozowych w 
żegludze ¶ródl±dowej, w tym nadmiernej podaży usług przewozowych, minister wła¶ciwy do 
spraw transportu może, w drodze rozporz±dzenia, wprowadzić ograniczenia w przewozie rzeczy 
w żegludze ¶ródl±dowej, okre¶laj±c czas ich obowi±zywania oraz zakres przedmiotowy lub 
terytorialny ich stosowania, bior±c pod uwagę ¶rodki podjęte przez Komisje Europejska na 
podstawie wła¶ciwych przepisów Unii Europejskiej. 
Art. 10. (skre¶lony). 
Art. 11. 1. PrzewoĽnik jest obowi±zany podać do publicznej wiadomo¶ci, w sposób 
zwyczajowo przyjęty, ustalone lub stosowane przez niego taryfy lub cenniki. 
2. PrzewoĽnik zapewnia zainteresowanym bezpłatny wgl±d do obowi±zuj±cych go 
przepisów przewozowych. 
Art. 11a. 1. PrzewoĽnik wykonuj±cy regularne przewozy międzynarodowe w transporcie 
kolejowym lub drogowym jest obowi±zany do uzgadniania z wła¶ciwym miejscowo organem 
celnym rozkładów jazdy ¶rodków przewozowych, a zwłaszcza czasu i miejsca przekroczenia 
przez te ¶rodki granicy państwowej oraz czasu ich postoju w przej¶ciach granicznych. 
2. (5) W międzynarodowej żegludze ¶ródl±dowej obowi±zek, o którym mowa w ust. 1, ci±ży 
na podmiotach zarz±dzaj±cych granicznymi przej¶ciami rzecznymi. 
3. (6) W międzynarodowej żegludze ¶ródl±dowej oraz międzynarodowym transporcie 
kolejowym podmioty wymienione w ust. 1 i 2 obowi±zane s± do niezwłocznego powiadomienia 
wła¶ciwych miejscowo organów celnych o wszystkich wypadkach przekraczania granicy przez 
¶rodki przewozowe poza rozkładem jazdy. 
  
Art. 12. (7) (uchylony). 
Rozdział 2 
Przewóz osób i przesyłek bagażowych 
Art. 13. (skre¶lony). 
Art. 14. 1. PrzewoĽnik jest obowi±zany do zapewnienia podróżnym odpowiednich 
warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi. 
2. PrzewoĽnik powinien podejmować działania ułatwiaj±ce korzystanie ze ¶rodków 
transportowych, punktów odprawy, przystanków i peronów osobom niepełnosprawnym, w tym 
równie_ poruszaj±cym się na wózkach inwalidzkich. 
Art. 15. 1. Podróżny jest obowi±zany do przestrzegania przepisów porz±dkowych 
obowi±zuj±cych w transporcie. 
2. Osoby zagrażaj±ce bezpieczeństwu lub porz±dkowi w transporcie mog± być nie 
dopuszczone do przewozu lub usunięte ze ¶rodka transportowego. 
3. Osoby uci±żliwe dla podróżnych lub odmawiaj±ce zapłacenia należno¶ci za przewóz mog± 
być usunięte ze ¶rodka transportowego, chyba że naruszałoby to zasady współżycia społecznego. 
4. Minister wła¶ciwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem wła¶ciwym do spraw 
administracji publicznej może okre¶lić, w drodze rozporz±dzenia, przepisy porz±dkowe zwi±zane 
z przewozem osób i bagażu ¶rodkami transportu publicznego, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6. 
5. W odniesieniu do gminnego transportu zbiorowego oraz przewozów osób i bagażu 
taksówkami przepisy porz±dkowe okre¶la rada gminy, a na terenie miasta stołecznego Warszawy 
- Rada miasta stołecznego Warszawy. 
6. W odniesieniu do powiatowego transportu zbiorowego przepisy porz±dkowe okre¶la rada 
powiatu, a w odniesieniu do wojewódzkiego transportu zbiorowego - sejmik województwa. 
7. Rada gminy (Rada miasta stołecznego Warszawy) może wprowadzić obowi±zek 
stosowania dodatkowych oznaczeń i dodatkowego wyposażenia technicznego w odniesieniu do 
taksówek. 
Art. 16. 1. Umowę przewozu zawiera się przez nabycie biletu na przejazd lub spełnienie 
innych okre¶lonych przez przewoĽnika warunków dostępu do ¶rodka transportowego, a w razie 
ich nieustalenia - przez samo zajęcie miejsca w ¶rodku transportowym. 
2. W bilecie na przejazd okre¶la się wysoko¶ć należno¶ci za przejazd oraz dane potrzebne do 
ustalenia zakresu uprawnień podróżnego. 
Art. 17. 1. Podróżny może zmienić umowę przewozu lub odst±pić od niej przed 
rozpoczęciem podróży albo w miejscu zatrzymania ¶rodka transportowego na drodze przewozu. 
2. Zmiana umowy przewozu może dotyczyć: 
1) terminu odjazdu, 
2) miejscowo¶ci przeznaczenia, 
3) klasy ¶rodka transportowego. 
3. W celu dokonania zmian, o których mowa w ust. 2, podróżny powinien uzyskać od 
przewoĽnika odpowiednie po¶wiadczenie oraz ewentualnie otrzymać zwrot lub dopłacić różnice 
należno¶ci. 
4. Podróżnemu, który odst±pił od umowy przewozu albo którego na podstawie art. 15 nie 
dopuszczono do przewozu lub usunięto ze ¶rodka transportowego, przysługuje zwrot należno¶ci 
stosowny do nie wykorzystanego ¶wiadczenia przewozowego po potraceniu czę¶ci należno¶ci 
(odstępnego). Potracenia nie stosuje się, jeżeli podróżny odst±pi od umowy przewozu z przyczyn 
występuj±cych po stronie przewoĽnika. 
5. Przepisy ust. 1-4 nie dotycz± komunikacji komunalnej. 
Art. 18. 1. Jeżeli przed rozpoczęciem przewozu lub w czasie jego wykonywania zaistniej± 
okoliczno¶ci uniemożliwiaj±ce jego wykonanie zgodnie z tre¶ci± umowy, przewoĽnik jest 
obowi±zany niezwłocznie powiadomić o tym podróżnych oraz zapewnić im bez dodatkowej 
opłaty przewóz do miejsca przeznaczenia przy użyciu własnych lub obcych ¶rodków 
transportowych (przewóz zastępczy). 
2. W razie przerwy w ruchu lub utraty poł±czenia przewidzianego w rozkładzie jazdy, 
podróżnemu przysługuje zwrot należno¶ci za cały przerwany przejazd, a ponadto może on 
bezpłatnie powrócić do miejsca wyjazdu, chyba że przewoĽnik nie ma możliwo¶ci 
zorganizowania takiego przewozu. 
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przejazdów odbywanych na podstawie biletów 
uprawniaj±cych do przejazdów wielokrotnych oraz w zbiorowej komunikacji komunalnej. 
Art. 19. Umowę grupowego przewozu osób zawiera z przewoĽnikiem organizator takiego 
przewozu, zwany dalej "organizatorem". 
Art. 20. (skreslony). 
Art. 21. W grupowym przewozie osób do obowi±zków organizatora należy nadzór nad 
przestrzeganiem przez uczestników przewozu grupowego przepisów porz±dkowych; organizator 
i uczestnik ponosz± odpowiedzialno¶ć solidarna za wyrz±dzone szkody w mieniu przewoĽnika, 
chyba że strony umówi± się inaczej. 
Art. 22. Do grupowego przewozu osób stosuje się odpowiednio przepisy art. 17 i 18. 
Art. 23. 1. Podróżny może zabrać ze sob± do ¶rodka transportowego rzeczy, jak równie_ 
oddać je do przewozu jako przesyłkę bagażowa. 
2. Z przewozu okre¶lonego w ust. 1 s± wył±czone: 
1) rzeczy, których przewóz jest zabroniony na podstawie odrębnych przepisów, 
2) rzeczy niebezpieczne lub mog±ce wyrz±dzić szkodę osobom lub mieniu, 
3) zwłoki i szcz±tki zwłok ludzkich. 
3. W razie uzasadnionego podejrzenia, przewoĽnik może sprawdzić, czy zawarto¶ć przesyłki 
bagażowej nie narusza przepisu ust. 2; jeżeli podróżny nie zgłosi się do uczestnictwa w 
sprawdzeniu lub nie można go odszukać, sprawdzenia dokonuje się w obecno¶ci osób 
zaproszonych do tej czynno¶ci przez przewoĽnika. 
4. W razie ujawnienia naruszenia przepisu ust. 2 koszty zwi±zane ze sprawdzeniem przesyłki 
ponosi podróżny. 
Art. 24. 1. PrzewoĽnik przyjmuje przesyłki bagażowe w punktach odprawy podanych do 
wiadomo¶ci publicznej lub bezpo¶rednio w ¶rodku transportowym, którym przesyłka ma być 
przewieziona. 
2. PrzewoĽnik ustala masę i liczbę sztuk przesyłki oraz przypadaj±ce do zapłaty należno¶ci 
przewozowe i w dowód przyjęcia przesyłki do przewozu oraz opłacenia należno¶ci wydaje 
podróżnemu kwit bagażowy. 
3. Przy nadaniu przesyłki bagażowej bezpo¶rednio do ¶rodka transportowego masa przesyłki 
może być dla celów taryfowych okre¶lona szacunkowo. 
4. PrzewoĽnik może odmówić przyjęcia jako przesyłki bagażowej rzeczy, które ze względu 
na ich stan lub wła¶ciwo¶ci mog± ulec w czasie przewozu uszkodzeniu lub zniszczeniu, jeżeli ich 
opakowanie jest niewystarczaj±ce, albo przy których brak wymaganego opakowania. W razie 
przyjęcia takich rzeczy do przewozu przewoĽnik zamieszcza o tym odpowiednia wzmiankę w 
kwicie bagażowym. 
Art. 25. 1. Kwit bagażowy powinien zawierać dane niezbędne do ustalenia tożsamo¶ci 
przesyłki oraz wysoko¶ć należno¶ci przewozowych. 
2. Umowę przewozu przesyłki bagażowej uważa się za zawarta z chwila przekazania 
przesyłki przewoĽnikowi i przyjęcia przez podróżnego kwitu bagażowego. 
Art. 26. PrzewoĽnik jest obowi±zany do wykonania czynno¶ci ładunkowych w 
wyznaczonych punktach odprawy (art. 24 ust. 1), chyba że przesyłka bagażowa jest nadawana 
bezpo¶rednio do ¶rodka transportowego lub z niego wydawana. 
Art. 27. 1. Podróżny może zadeklarować warto¶ć całej przesyłki bagażowej lub każdej jej 
sztuki oddzielnie; deklarowana warto¶ć nie powinna przewyższać rzeczywistej warto¶ci 
przesyłki. 
2. PrzewoĽnik może sprawdzić zgodno¶ć deklarowanej warto¶ci z rzeczywist± i w wypadku 
zastrzeżeń zaznaczyć to w kwicie bagażowym. 
3. W razie sporu co do wysoko¶ci deklarowanej warto¶ci przesyłki, podróżny może zaż±dać, 
aby jej warto¶ć okre¶lił rzeczoznawca. Jeżeli deklarowana warto¶ć przewyższa więcej niż o 
dwadzie¶cia procent warto¶ć ustalona przez rzeczoznawcę, koszty ekspertyzy ponosi podróżny. 
Art. 28. 1. PrzewoĽnik jest obowi±zany ogłosić w rozkładach jazdy lub w inny odpowiedni 
sposób ograniczenia możliwo¶ci przewozu przesyłek bagażowych w poszczególnych kursach 
¶rodków transportowych przeznaczonych do przewozu osób. 
2. Podróżny może wskazać kurs lub kursy ¶rodków transportowych, którymi przesyłka 
bagażowa ma być przewieziona; w przeciwnym razie przewozu dokonuje się w pierwszym 
możliwym kursie. 
3. PrzewoĽnik może odmówić przyjęcia przesyłki bagażowej na wskazany przez podróżnego 
kurs ¶rodka transportowego, jeżeli załadowanie jej mogłoby opóĽnić odjazd tego ¶rodka. 
4. (skre¶lony). 
5. Jeżeli przeszkoda w przewozie powstała z przyczyn występuj±cych po stronie 
przewoĽnika, podróżny może ż±dać: 
1) zwrotu przesyłki do miejsca nadania lub wydania przesyłki w miejscu powstania przeszkody; 
w takich wypadkach przepis art. 18 ust. 2 stosuje się odpowiednio, 
2) przewozu przesyłki do miejsca przeznaczenia inna droga; w takim wypadku przewoĽnikowi 
nie przysługuj± dodatkowe należno¶ci. 
W razie braku możliwo¶ci zawiadomienia podróżnego o przeszkodzie w przewozie lub 
nieotrzymania od niego odpowiedniego polecenia, przewozu dokonuje się zgodnie z przepisem 
pkt 2. 
Art. 29. 1. Termin przewozu przesyłki bagażowej okre¶la sie według rozkładu jazdy ¶rodka 
transportowego, którym przesyłka ma być przewieziona, a dla przesyłek wydawanych w 
punktach odprawy - z doliczeniem czasu niezbędnego na przygotowanie przesyłki do wydania, 
nie więcej jednak ni_ 1 godziny. 
2. Termin przewozu przesyłki bagażowej przedłuża się, jeżeli przewoĽnik nie ponosi winy, o 
okres jej zatrzymania wskutek: 
1) sprawdzenia przesyłki stosownie do przepisu art. 23 ust. 3, gdy stwierdzono w niej rzeczy 
wył±czone z przewozu, 
2) wykonywania czynno¶ci wymaganych w przepisach szczególnych, 
3) zmiany umowy przewozu lub przeszkody w przewozie, 
4) ograniczeń wprowadzonych na podstawie przepisu art. 8. 
3. OpóĽnienie w dostarczeniu przesyłki bagażowej liczy się od zgłoszenia ż±dania jej 
wydania po upływie terminu okre¶lonego w ust. 1, z uwzględnieniem okresów zatrzymania 
okre¶lonych w ust. 2. 
Art. 30. 1. PrzewoĽnik wydaje przesyłkę bagażowa posiadaczowi kwitu bagażowego za jego 
zwrotem i nie jest obowi±zany do sprawdzenia, czy osoba zgłaszaj±ca się z kwitem bagażowym 
jest uprawniona do odbioru przesyłki. 
2. PrzewoĽnik może wydać przesyłkę bagażowa osobie, która nie może okazać kwitu 
bagażowego, lecz udowodni swoje uprawnienia do odbioru; w razie w±tpliwo¶ci przewoĽnik 
może ż±dać odpowiedniego zabezpieczenia. 
3. W razie opóĽnienia w przewozie przesyłki bagażowej przewoĽnik jest obowi±zany, na 
ż±danie posiadacza kwitu bagażowego, odnotować w tym dokumencie datę i godzinę ż±dania 
wydania przesyłki, a następnie zawiadomić go o nadej¶ciu przesyłki. 
Art. 31. Do odst±pienia podróżnego od umowy przewozu przesyłki bagażowej stosuje się 
odpowiednio przepisy art. 17. 
Art. 32. Do przesyłek bagażowych nadawanych przez organizatora przewozu grupowego 
stosuje się odpowiednio przepisy art. 23-28, z wyj±tkiem przepisu art. 25 ust. 2. 
Art. 33. Przesyłkę bagażowa, która nie nadeszła do miejsca przeznaczenia w ci±gu 14 dni po 
upływie terminu przewozu, uważa się za utracona. 
Art. 33a. 1. PrzewoĽnik lub osoba przez niego upoważniona, legitymuj±c się 
identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu, może dokonywać kontroli dokumentów 
przewozu osób lub bagażu. 
2. Identyfikator, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej następuj±ce 
informacje: 
1) nazwę przewoĽnika, 
2) numer identyfikacyjny osoby dokonuj±cej kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu, 
3) zdjęcie kontroluj±cego, 
4) zakres upoważnienia, 
5) okres ważno¶ci, 
6) pieczęć i podpis wystawcy (przewoĽnika). 
3. (8) W razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu przewoĽnik lub osoba 
przez niego upoważniona pobieraj± wła¶ciw± należno¶ć za przewóz i opłatę dodatkowa albo 
wystawiaj± wezwanie do zapłaty. 
3a. (9) W razie stwierdzenia braku ważnego dokumentu po¶wiadczaj±cego uprawnienie do 
bezpłatnego albo ulgowego przejazdu przewoĽnik lub osoba przez niego upoważniona pobieraj± 
wła¶ciw± należno¶ć za przewóz i opłatę dodatkowa albo wystawiaj± wezwanie do zapłaty. 
Pobrana należno¶ć za przewóz i opłata dodatkowa, po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej 
odpowiadaj±cej kosztom poniesionym przez przewoĽnika, podlegaj± zwrotowi, a w przypadku 
wezwania do zapłaty - umorzeniu, w przypadku udokumentowania przez podróżnego, nie póĽniej 
ni_ w terminie 7 dni od dnia przewozu, uprawnień do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu. 
3b. (10) W razie posiadania przez podróżnego ważnego dokumentu przewozu, którego nie 
miał podczas przejazdu, do zwrotu i umarzania należno¶ci za przewóz i opłaty dodatkowej 
stosuje się przepis ust. 3a zdanie drugie. 
3c. (11) PrzewoĽnik może okre¶lić w regulaminie przewozu lub taryfie obniżenie wysoko¶ci 
opłaty dodatkowej w razie natychmiastowego jej uiszczenia lub w terminie wyznaczonym w 
wezwaniu do zapłaty. 
4. PrzewoĽnik lub osoba przez niego upoważniona ma prawo: 
1) w razie odmowy zapłacenia należno¶ci - ż±dać okazania dokumentu umożliwiaj±cego 
stwierdzenie tożsamo¶ci podróżnego, 
2) w razie odmowy zapłacenia należno¶ci i niemożno¶ci ustalenia tożsamo¶ci podróżnego - 
zwrócić się do funkcjonariusza Policji i innych organów porz±dkowych, które maja, zgodnie 
z przepisami prawa, uprawnienia do ustalania tożsamo¶ci osób, o podjecie czynno¶ci 
zmierzaj±cych do ustalenia tożsamo¶ci podróżnego, 
3) w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniaj±cy do 
przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony - zatrzymać dokument 
za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy 
dokumentu. 
Art. 34. (12) Minister wła¶ciwy do spraw transportu okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, tre¶ć 
rozkładów jazdy, sposób i terminy ich ogłaszania oraz aktualizacji, jak równie_ warunki 
ponoszenia kosztów zwi±zanych z zamieszczaniem informacji dotycz±cych rozkładów jazdy oraz 
podawaniem rozkładów jazdy do publicznej wiadomo¶ci, maj±c na uwadze zróżnicowanie 
wysoko¶ci kosztów przewoĽników w zależno¶ci od ich udziału w przewozach. 
Art. 34a. (13) 1. Minister wła¶ciwy do spraw transportu okre¶li, w drodze rozporz±dzenia: 
1) sposób ustalania wysoko¶ci opłat dodatkowych pobieranych w razie: 
a) braku odpowiedniego dokumentu przewozu, 
b) braku ważnego dokumentu po¶wiadczaj±cego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego 
przejazdu, 
c) niezapłacenia należno¶ci za zabrane ze sob± do ¶rodka przewozu rzeczy lub zwierzęta 
albo naruszenia przepisów o ich przewozie, 
d) spowodowania, bez uzasadnionej przyczyny, zatrzymania lub zmiany trasy ¶rodka 
transportu 
- maj±c na uwadze zróżnicowanie wysoko¶ci opłat dodatkowych w zależno¶ci od strat 
poniesionych przez przewoĽnika i powodu nałożenia opłaty dodatkowej; 
2) sposób ustalania wysoko¶ci przysługuj±cej przewoĽnikowi opłaty manipulacyjnej, majac na 
uwadze ponoszone koszty czynno¶ci zwi±zanych ze zwrotem lub umorzeniem opłaty 
dodatkowej. 
2. W odniesieniu do transportu zbiorowego, gminnego, powiatowego i wojewódzkiego, 
przepisy, o których mowa w ust. 1, okre¶laj± odpowiednio rada gminy, rada powiatu albo sejmik 
województwa, a w mie¶cie stołecznym Warszawie - Rada miasta stołecznego Warszawy. 
Rozdział 3 
Przewóz przesyłek towarowych 
Art. 35. 1. Przesyłkę towarowa stanowi± rzeczy przyjęte do przewozu na podstawie jednego 
listu przewozowego lub innego dokumentu przewozowego, zwanego dalej także "listem 
przewozowym". 
2. Rodzaje przesyłek w zależno¶ci od masy lub objęto¶ci oraz ze względu na termin 
przewozu okre¶la taryfa lub cennik. 
Art. 36. 1. Z przewozu s± wył±czone rzeczy: 
1) których przewóz jest zabroniony na podstawie odrębnych przepisów, 
2) które z powodu swoich rozmiarów, masy lub innych wła¶ciwo¶ci albo ze względu na 
urz±dzenia przewoĽnika lub warunki drogowe danej gałęzi transportu nie nadaj± się do 
przewozu ¶rodkami transportowymi, 
3) niebezpieczne w rozumieniu odrębnych przepisów, chyba _e zostały dopuszczone do 
przewozu na warunkach szczególnych. 
2. (14) Minister wła¶ciwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem wła¶ciwym do 
spraw wewnętrznych, ministrem wła¶ciwym do spraw zdrowia oraz ministrem wła¶ciwym do 
spraw rolnictwa, w drodze rozporz±dzenia, może okre¶lać szczególne warunki przewozu: 
1) rzeczy łatwo psuj±cych się, 
2) zwłok i szcz±tków zwłok ludzkich, 
3) żywych zwierz±t 
- maj±c na względzie zapewnienie bezpieczeństwa przewozu, wymaganych warunków przewozu 
oraz warunków sanitarnych dla zapewnienia ochrony zdrowia i ¶rodowiska. 
Art. 37. (skre¶lony) 
Art. 38. 1. Nadawca składa przewoĽnikowi na przesyłkę towarowa list przewozowy, a jeżeli 
przy danym rodzaju przewozu jest to powszechnie przyjęte, w inny sposób dostarcza informacji 
niezbędnych do prawidłowego wykonania przewozu. 
2. W li¶cie przewozowym nadawca zamieszcza: 
1) nazwę i adres nadawcy, jego podpis oraz okre¶lenie placówki przewoĽnika zawieraj±cej 
umowę, 
2) miejsce przeznaczenia przesyłki oraz nazwę i adres odbiorcy, 
3) okre¶lenie rzeczy, masy, liczby sztuk przesyłki, sposobu opakowania i oznaczenia, 
4) inne wskazania i o¶wiadczenia, wymagane albo dopuszczone zgodnie z przepisami ze 
względu na warunki danej umowy lub sposób rozliczeń. 
Art. 39. 1. Nadawca doł±cza do listu przewozowego dokumenty wymagane w przepisach 
szczególnych, a w razie niemożno¶ci ich doł±czenia dostarcza je w odpowiednim czasie w 
miejscu załatwiania wymaganych czynno¶ci, zamieszczaj±c w li¶cie przewozowym odpowiednia 
wzmiankę o doł±czeniu dokumentów lub miejscu ich złożenia. 
2. Czynno¶ci wymagane w przepisach szczególnych jest obowi±zany załatwić: 
1) nadawca przesyłki - w miejscu nadania, 
2) przewoĽnik - w czasie przewozu, 
3) odbiorca - w miejscu przeznaczenia. 
Art. 40. 1. Jeżeli warto¶ć przewożonych rzeczy nie wynika z rachunku sprzedawcy lub 
dostawcy ani z obowi±zuj±cego cennika, nadawca może zadeklarować ich warto¶ć w li¶cie 
przewozowym. 
2. W razie deklarowania warto¶ci przesyłki towarowej maja odpowiednie zastosowanie 
przepisy art. 27 ust. 2 i 3. 
Art. 41. 1. Nadawca jest obowi±zany oddać przewoĽnikowi rzeczy w stanie umożliwiaj±cym 
ich prawidłowy przewóz i wydanie bez ubytku i uszkodzenia. 
2. Rzeczy, które ze względu na ich wła¶ciwo¶ci wymagaj± opakowania, nadawca jest 
obowi±zany oddać przewoĽnikowi w opakowaniu okre¶lonym w przepisach o normalizacji, a w 
razie braku przepisów w tym zakresie - w sposób okre¶lony przez ministra wła¶ciwego do spraw 
transportu(15). 
Art. 42. 1. PrzewoĽnik może odmówić przyjęcia do przewozu rzeczy, których stan jest 
wadliwy lub opakowanie niedostateczne albo nie maj±cych wymaganego opakowania. 
2. PrzewoĽnik może uzależnić przyjęcie do przewozu rzeczy, których opakowanie nie 
odpowiada warunkom okre¶lonym w art. 41 lub ze ¶ladami uszkodzenia, od zamieszczenia przez 
nadawcę w li¶cie przewozowym odpowiedniego o¶wiadczenia o stanie przesyłki. 
Art. 43. Jeżeli umowa lub przepis szczególny nie stanowi± inaczej, czynno¶ci ładunkowe 
należ± odpowiednio do obowi±zków nadawcy lub odbiorcy. 
Art. 44. Nadawca i odbiorca s± obowi±zani doprowadzić do czysto¶ci i porz±dku teren oraz 
¶rodek transportowy przewoĽnika zanieczyszczony w zwi±zku z czynno¶ciami ładunkowymi. 
Taki sam obowi±zek ci±ży na przewoĽniku, jeżeli dokonuje on czynno¶ci ładunkowych na terenie 
nadawcy lub odbiorcy przesyłki. 
Art. 45. (skre¶lony). 
Art. 46. 1. Drogę przewozu przesyłki ustala przewoĽnik, uwzględniaj±c w miarę możliwo¶ci 
ż±dania nadawcy. 
2. PrzewoĽne oblicza się według odległo¶ci najkrótszej dostępnej drogi przewozu, a jeżeli 
uwzględniono ż±danie nadawcy co do drogi dłuższej albo zaszła konieczno¶ć przewozu droga 
dłuższa ze względu na wła¶ciwo¶ci przesyłki - według rzeczywistej drogi przewozu. 
Art. 47. 1. (skre¶lony). 
2. Osobę, która oddaje przewoĽnikowi przesyłkę do przewozu, uważa się za upoważnion± 
przez nadawcę do wykonywania wszelkich czynno¶ci zwi±zanych z zawarciem umowy 
przewozu. 
3. Dowodem zawarcia umowy przewozu jest potwierdzony przez przewoĽnika list 
przewozowy, którym może być także przekaz elektroniczny, wydruk komputerowy lub inny 
dokument zawieraj±cy dane okre¶lone w art. 38. Jeden egzemplarz dokumentu otrzymuje 
nadawca. 
4. (skre¶lony). 
Art. 48. 1. PrzewoĽnik może sprawdzić, czy przesyłka odpowiada o¶wiadczeniom nadawcy 
zawartym w li¶cie przewozowym oraz czy zachowane zostały przepisy dotycz±ce rzeczy 
dopuszczonych do przewozu na warunkach szczególnych. 
2. Sprawdzenia dokonuje się w obecno¶ci nadawcy, a jeżeli wezwanie go nie jest możliwe 
albo gdy nie zgłosi się w wyznaczonym terminie, przewoĽnik dokonuje sprawdzenia w obecno¶ci 
osób zaproszonych przez siebie do tej czynno¶ci. 
3. Wynik sprawdzenia zamieszcza się w li¶cie przewozowym albo doł±czonym do niego 
protokole. 
4. W razie stwierdzenia niezgodno¶ci o¶wiadczeń zawartych w li¶cie przewozowym ze 
stanem rzeczywistym przesyłki, koszty sprawdzenia obci±żaj± przesyłkę. 
5. W razie ujawnienia rzeczy wył±czonych z przewozu albo niezachowania przepisów 
dotycz±cych rzeczy dopuszczonych do przewozu na warunkach szczególnych, stosuje sie 
odpowiednio przepisy art. 55. 
Art. 49. 1. PrzewoĽnik jest obowi±zany przewieĽć przesyłkę w oznaczonym terminie. 
2. Jeżeli nie zachodzi wina przewoĽnika, termin przewozu przesyłki przedłuża się o okres jej 
zatrzymania z powodu: 
1) sprawdzenia, w którego wyniku stwierdzono niezgodno¶ć z danymi z listu przewozowego, 
albo niezachowania przepisów dotycz±cych rzeczy dopuszczonych do przewozu na 
warunkach szczególnych, 
2) wykonywania czynno¶ci wymaganych w przepisach szczególnych, 
3) zmiany umowy przewozu albo przeszkody w przewozie lub wydaniu przesyłki, 
4) przeładowania lub konieczno¶ci poprawienia załadowania, 
5) wykonywania szczególnych czynno¶ci dotycz±cych przesyłki, 
6) ograniczeń wprowadzonych na podstawie art. 8. 
3. Jeżeli przewoĽnik nie wykonuje przewozów w dni wolne od pracy, bieg terminu przewozu 
zawiesza się na te dni. 
4. Przyczynę i czas przedłużenia oraz zawieszenia biegu terminu przewozu przewoĽnik jest 
obowi±zany wskazać w li¶cie przewozowym. 
5. Jeżeli termin przewozu upływa w godzinach, w których punkt odprawy przewoĽnika nie 
jest otwarty dla czynno¶ci ekspedycyjnych, zakończenie terminu następuje po upływie dwóch 
godzin od najbliższego otwarcia punktu dla tych czynno¶ci. 
6. Jeżeli termin przewozu upływa w dniu ustawowo wolnym od pracy, zakończenie terminu 
następuje o tej samej godzinie najbliższego dnia roboczego, chyba że przewoĽnik dokonuje 
czynno¶ci ekspedycyjnych równie_ w dniu ustawowo wolnym od pracy. 
7. Termin przewozu przesyłki jest zachowany, jeżeli przed jego upływem przewoĽnik: 
1) zawiadomił odbiorcę o nadej¶ciu przesyłki, która ma być wydana w punkcie odprawy, i 
przygotował ja do odbioru b±dĽ tylko przygotował ja do odbioru, jeżeli nie był obowi±zany 
do zawiadomienia, 
2) postawił do rozporz±dzenia odbiorcy przesyłkę, która ma być wydana poza punktem 
odprawy. 
8. (skre¶lony). 
Art. 50. 1. O nadej¶ciu przesyłki do miejsca przeznaczenia przewoĽnik jest obowi±zany 
niezwłocznie zawiadomić odbiorcę (awizacja), chyba że przesyłkę dostarczył do lokalu odbiorcy 
lub na jego bocznice b±dĽ odbiorca zrzekł się na pi¶mie zawiadomienia. W zawiadomieniu 
okre¶la się datę i godzinę przygotowania przesyłki do odbioru. 
2. Na ż±danie odbiorcy przewoĽnik może dokonać wstępnego zawiadomienia o 
spodziewanym terminie dostarczenia przesyłki (przedawizacja). 
3. (skre¶lony). 
Art. 51. 1. Przez przyjęcie przesyłki i listu przewozowego odbiorca zobowi±zuje się do 
zapłaty należno¶ci ci±ż±cych na przesyłce. 
2. Za równoznaczne z wydaniem przesyłki odbiorcy uważa się oddanie jej organowi 
państwowemu dokonuj±cemu zajęcia lub konfiskaty na podstawie odpowiedniego tytułu 
prawnego; organ ten uiszcza należno¶ci obci±żaj±ce przesyłkę. 
Art. 52. Przesyłkę, która nie nadeszła do miejsca przeznaczenia wskazanego w li¶cie 
przewozowym w ci±gu 30 dni od upływu terminu przewozu, uważa się za utracona. 
Art. 53. 1. Nadawca może odst±pić od umowy przewozu lub wprowadzić do niej zmiany 
ż±daj±c, aby przewoĽnik: 
1) zwrócił mu przesyłkę w miejscu nadania, 
2) wydał przesyłkę w innym miejscu ni_ miejsce wskazane w li¶cie przewozowym, 
3) wydał przesyłkę innej osobie ni_ odbiorca wskazany w li¶cie przewozowym. 
2. Odbiorca jest uprawniony do rozporz±dzania przesyłka w sposób okre¶lony w ust. 1 pkt 2 
i 3, jeżeli nadawca nie zastrzegł inaczej w li¶cie przewozowym. Zmianę okre¶lon± w ust. 1 pkt 2 
odbiorca może wprowadzić tylko przed nadej¶ciem przesyłki do miejsca przeznaczenia 
wskazanego w li¶cie przewozowym. 
3. Nadawca lub odbiorca rozporz±dzaj± przesyłka po przedstawieniu otrzymanego 
egzemplarza listu przewozowego, składaj±c odpowiednie o¶wiadczenie pisemne. 
4. Uprawnienie nadawcy do rozporz±dzania przesyłka wygasa, gdy odbiorca wprowadził 
zmianę umowy przewozu, przyj±ł list przewozowy albo odebrał przesyłkę. 
Art. 54. 1. PrzewoĽnik jest obowi±zany do wykonania poleceń nadawcy albo odbiorcy w 
zakresie zmiany umowy przewozu, chyba _e: 
1) polecenie jest niewykonalne, 
2) wykonanie polecenia spowodowałoby zakłócenia w eksploatacji, 
3) wykonanie polecenia naruszałoby obowi±zuj±ce przepisy, 
4) nie zachowano szczególnych warunków obowi±zuj±cych w tym zakresie. 
2. O niemożno¶ci wykonania polecenia przewoĽnik jest obowi±zany niezwłocznie 
zawiadomić uprawnionego. 
3. Należno¶ci wynikłe wskutek zmiany umowy przewozu ponosi odpowiednio nadawca lub 
odbiorca zależnie od tego, który z nich wprowadza zmiany. 
Art. 55. 1. Nadawca może zamie¶cić w li¶cie przewozowym wskazówki co do postępowania 
z przesyłka na wypadek: 
1) przeszkody w przewozie powoduj±cej niemożno¶ć wykonania umowy zgodnie z warunkami 
okre¶lonymi w li¶cie przewozowym, 
2) przeszkody w wydaniu powoduj±cej niemożno¶ć wydania przesyłki w miejscu przeznaczenia 
odbiorcy okre¶lonemu w li¶cie przewozowym. 
Jeżeli w li¶cie przewozowym brak takich wskazówek, przewoĽnik zwraca się o nie do nadawcy. 
2. W razie zmiany drogi przewozu przewoĽnik może pobrać przewoĽne za rzeczywista drogę 
przewozu i obowi±zuje go odpowiadaj±cy tej drodze termin przewozu, chyba że przeszkody w 
przewozie s± zawinione przez przewoĽnika. 
3. W razie usunięcia przeszkody przed otrzymaniem wskazówek od nadawcy, przewoĽnik 
kieruje przesyłkę do miejsca przeznaczenia lub wydaje ja odbiorcy, zawiadamiaj±c o tym 
nadawcę. 
4. Przepis art. 54 ust. 3 stosuje się odpowiednio, chyba _e przeszkody w przewozie lub 
wydaniu przesyłki nast±piły z winy przewoĽnika. 
Art. 56. (16) Minister wła¶ciwy do spraw transportu okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, rodzaj 
oraz warunki przewozu rzeczy, które ze względu na kształt, rozmiar lub masę albo drogę 
przewozu mog± powodować trudno¶ci transportowe przy przewozie kolej±, maj±c na uwadze 
zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz możliwo¶ci eksploatacyjne. 
Rozdział 4 
Zabezpieczenie roszczeń i likwidacja przesyłek 
Art. 57. 1. PrzewoĽnikowi przysługuje prawo zastawu na przesyłce w celu zabezpieczenia 
roszczeń wynikaj±cych z umowy przewozu, z wyj±tkiem przesyłek organów władzy i 
administracji państwowej oraz organów wymiaru sprawiedliwo¶ci i ¶cigania. 
2. Prawo zastawu może być wykonywane, dopóki przesyłka znajduje się u przewoĽnika lub 
u osoby, która ja dzierży w jego imieniu, albo dopóki może ni± rozporz±dzać na podstawie 
dokumentów. 
3. (skre¶lony). 
Art. 58. 1. PrzewoĽnik likwiduje przesyłkę w razie: 
1) braku wykonalnych wskazówek do usunięcia przeszkody w przewozie lub wydaniu 
przesyłki, 
2) zaginięcia dokumentów przewozowych i braku możliwo¶ci ustalenia osoby uprawnionej do 
rozporz±dzania przesyłka. 
2. Likwidacji przesyłki dokonuje się w drodze: 
1) sprzedaży, 
2) nieodpłatnego przekazania wła¶ciwej jednostce organizacyjnej, 
3) zniszczenia. 
3. PrzewoĽnik przystępuje do likwidacji: 
1) niezwłocznie po upływie terminu odbioru żywych zwierz±t, rzeczy niebezpiecznych lub 
łatwo ulegaj±cych zepsuciu, 
2) w pozostałych wypadkach - po upływie 30 dni od terminu odbioru przesyłki, nie wcze¶niej 
jednak ni_ po upływie 10 dni od dnia zawiadomienia uprawnionego o zamierzonej likwidacji 
przesyłki. 
4. Jeżeli nie ma możliwo¶ci przechowania przesyłki albo przechowanie poci±ga za sob± 
koszty zbyt wysokie w stosunku do warto¶ci przesyłki, przewoĽnik może przyst±pić do likwidacji 
przesyłki przed upływem terminów okre¶lonych w ust. 3 pkt 2. 
5. Jeżeli przesyłkę sprzedano, uzyskana kwotę oddaje się uprawnionemu po potraceniu 
należno¶ci przewoĽnika. Jeżeli należno¶ci przewoĽnika przewyższaj± kwotę uzyskana, różnice 
pokrywa uprawniony. Przy obliczaniu różnicy nie uwzględnia się należno¶ci powstałych z 
przyczyn niezależnych od uprawnionego. 
6. Sposób likwidacji i warto¶ć przesyłki ustala komisja powołana przez przewoĽnika. Jeżeli 
nie ustalono ceny b±dĽ gdy przesyłka zawiera rzeczy niepełnowarto¶ciowe, komisja ustala 
warto¶ć likwidowanej przesyłki w sposób szacunkowy, w razie potrzeby przy udziale 
rzeczoznawcy. 
7. Do likwidacji przesyłek maja odpowiednie zastosowanie przepisy o rzeczach 
znalezionych. 
Rozdział 5 (skre¶lony). 
Rozdział 6 
Odpowiedzialno¶ć przewoĽnika z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu osób 
  
Art. 62. 1. PrzewoĽnik odpowiada za szkodę, jaka podróżny poniósł wskutek 
przedwczesnego odjazdu ¶rodka transportowego. 
2. PrzewoĽnik odpowiada za szkodę, jaka poniósł podróżny wskutek opóĽnionego przyjazdu 
lub odwołania regularnie kursuj±cego ¶rodka transportowego, jeżeli szkoda wynikła z winy 
umy¶lnej lub raż±cego niedbalstwa przewoĽnika. 
Art. 63. 1. Za rzeczy, które podróżny przewozi ze sob± pod własnym nadzorem, przewoĽnik 
ponosi odpowiedzialno¶ć, jeżeli szkoda powstała z jego winy. 
2. PrzewoĽnik odpowiada za przewożone przez podróżnego rzeczy jak za przesyłkę, jeżeli 
podróżny umie¶ci je, bez możliwo¶ci sprawowania nad nimi stałego nadzoru, w miejscu 
wskazanym przez przewoĽnika lub na ten cel przeznaczonym. 
3. Prowadz±cy przedsiębiorstwo eksploatuj±ce ¶rodki transportowe z pomieszczeniami 
przeznaczonymi do spania ponosi odpowiedzialno¶ć okre¶lona w ust. 2 za rzeczy zazwyczaj 
wnoszone do takich pomieszczeń. Za inne rzeczy odpowiedzialno¶ć prowadz±cego 
przedsiębiorstwo ogranicza się do wypadku, gdy przyj±ł je na przechowanie albo gdy szkoda 
wynikła z winy umy¶lnej lub raż±cego niedbalstwa jego lub osoby u niego zatrudnionej. 
4. Wysoko¶ć odszkodowania należnego od przewoĽnika albo prowadz±cego 
przedsiębiorstwo eksploatuj±ce ¶rodki transportowe z pomieszczeniami przeznaczonymi do 
spania za utratę, ubytek lub uszkodzenie rzeczy wymienionych w ust. 1-3 nie może przewyższać 
zwykłej warto¶ci rzeczy. 
5. PrzewoĽnik albo prowadz±cy przedsiębiorstwo eksploatuj±ce ¶rodki transportowe z 
pomieszczeniami przeznaczonymi do spania nie ponosi odpowiedzialno¶ci za utratę lub 
uszkodzenie pieniędzy, papierów warto¶ciowych i cennych przedmiotów, w szczególno¶ci 
kosztowno¶ci albo przedmiotów maj±cych warto¶ć naukowa lub artystyczna, chyba _e rzeczy te 
przyj±ł na przechowanie albo szkoda wynikła z winy umy¶lnej lub raż±cego niedbalstwa jego lub 
osoby u niego zatrudnionej. 
Art. 64. W grupowych przewozach osób przewoĽnik ponosi odpowiedzialno¶ć wobec 
uczestników na zasadach okre¶lonych w art. 63, a wobec organizatora - na zasadach okre¶lonych 
w art. 62. 
Rozdział 7 
Odpowiedzialno¶ć przewoĽnika z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu przesyłek 
Art. 65. 1. PrzewoĽnik ponosi odpowiedzialno¶ć za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki 
powstałe od przyjęcia jej do przewozu a_ do jej wydania oraz za opóĽnienie w przewozie 
przesyłki. 
2. PrzewoĽnik nie ponosi odpowiedzialno¶ci okre¶lonej w ust. 1, jeżeli utrata, ubytek lub 
uszkodzenie albo opóĽnienie w przewozie przesyłki powstały z przyczyn występuj±cych po 
stronie nadawcy lub odbiorcy, nie wywołanych wina przewoĽnika, z wła¶ciwo¶ci towaru albo 
wskutek siły wyższej. Dowód, że szkoda lub przekroczenie terminu przewozu przesyłki wynikło 
z jednej z wymienionych okoliczno¶ci, ci±ży na przewoĽniku. 
3. PrzewoĽnik jest zwolniony od odpowiedzialno¶ci okre¶lonej w ust. 1, jeżeli utrata, ubytek 
lub uszkodzenie przesyłki powstały co najmniej z jednej z następuj±cych przyczyn: 
1) nadania pod nazwa niezgodna z rzeczywisto¶ci±, nie¶cisła lub niedostateczna rzeczy 
wył±czonych z przewozu lub przyjmowanych do przewozu na warunkach szczególnych albo 
niezachowania przez nadawcę tych warunków, 
2) braku, niedostateczno¶ci lub wadliwo¶ci opakowania rzeczy, narażonych w tych warunkach 
na szkodę wskutek ich naturalnych wła¶ciwo¶ci, 
3) szczególnej podatno¶ci rzeczy na szkodę wskutek wad lub naturalnych wła¶ciwo¶ci, 
4) ładowania, rozmieszczenia lub wyładowywania rzeczy przez nadawcę lub odbiorcę, 
5) przewozu przesyłek, które zgodnie z przepisami lub umowa powinny być dozorowane, jeżeli 
szkoda wynikła z przyczyn, którym miał zapobiec dozorca. 
4. Jeżeli przewoĽnik na podstawie okoliczno¶ci danego wypadku wykaże, że utrata, ubytek 
lub uszkodzenie mogły powstać wskutek co najmniej jednej z przyczyn okre¶lonych w ust. 3, 
domniemywa się, że szkoda z nich wynikła. 
Art. 66. 1. PrzewoĽnik nie odpowiada za ubytek przesyłki, której masy i liczby sztuk nie 
sprawdził przy nadaniu, jeżeli dostarczy ja bez ¶ladu naruszenia, a w razie przewozu w 
zamkniętym ¶rodku transportowym - również z nie naruszonymi plombami nadawcy, chyba że 
osoba uprawniona udowodni, że szkoda powstała w czasie od przyjęcia przesyłki do przewozu aż 
do jej wydania. 
2. Jeżeli przesyłka nadeszła do miejsca przeznaczenia w pojemniku transportowym, nie 
naruszonym, zamkniętym przez nadawcę i z nie naruszonymi, założonymi przez niego 
plombami, domniemywa się, że szkoda nie nast±piła w czasie przewozu. 
Art. 67. 1. Przy przesyłkach, które z powodu swoich wła¶ciwo¶ci trac± na masie, 
przewoĽnik odpowiada tylko za te cze¶ć ubytku, która przewyższa normy ubytków ustalone 
zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami lub zwyczajowo przyjęte, chyba że szkoda nie wynikła z 
przyczyn uzasadniaj±cych zastosowanie norm dopuszczalnego ubytku. 
Art. 90. W sprawach nie unormowanych w ustawie oraz w przepisach wydanych w jej 
wykonaniu i w przepisach szczególnych stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. 
2. (17) Minister wła¶ciwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem wła¶ciwym do 
spraw gospodarki oraz ministrem wła¶ciwym do spraw rolnictwa może okre¶lić, w drodze 
rozporz±dzenia, normy ubytków, o których mowa w ust. 1, maj±c na uwadze wła¶ciwo¶ć 
przewożonych rzeczy oraz rodzaj ¶rodków transportu. 
Art. 68. Jeżeli szkoda powstała tylko czę¶ciowo wskutek okoliczno¶ci, za które przewoĽnik 
odpowiada, odpowiedzialno¶ć jego ogranicza się do zakresu, w jakim okoliczno¶ci te przyczyniły 
się do powstania szkody. 
Art. 69. 1. Na ż±danie uprawnionego przewoĽnik stwierdza w li¶cie przewozowym 
niemożno¶ć wydania przesyłki po upływie terminu okre¶lonego w art. 52, chyba że wcze¶niej 
stwierdzono nieodwracalny charakter utraty. 
2. Jeżeli przesyłka zostanie odnaleziona w ci±gu roku od wypłaty odszkodowania, 
przewoĽnik powinien niezwłocznie zawiadomić o tym uprawnionego. 
3. W terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, 
uprawniony może ż±dać, aby wydano mu odnaleziona przesyłkę w jednym z punktów odprawy 
przesyłek za zwrotem otrzymanego od przewoĽnika odszkodowania. W takim wypadku 
uprawniony zachowuje roszczenia z tytułu zwłoki w przewozie. 
4. Jeżeli odnalezienie nast±piło po upływie roku albo uprawniony nie zgłosił się w terminie 
okre¶lonym w ust. 3, przesyłka ulega likwidacji. 
Art. 70. PrzewoĽnik ponosi odpowiedzialno¶ć za szkody wynikłe wskutek niewykonania lub 
nienależytego wykonania polecenia zmiany umowy przewozu, chyba że zachodz± okoliczno¶ci 
wymienione w art. 54 ust. 1 i 2. 
Rozdział 8 
Odpowiedzialno¶ć z innych tytułów 
Art. 71. PrzewoĽnik odpowiada za szkodę wynikła z utraty, niewykorzystania lub 
nienależytego wykorzystania dokumentów wymienionych w li¶cie przewozowym i do tego listu 
doł±czonych albo złożonych u przewoĽnika, chyba że nie ponosi winy. 
Art. 72. (18) 1. Nadawca ponosi odpowiedzialno¶ć za szkodę wynikła z: 
1) podania w li¶cie przewozowym lub w innej formie wskazań i o¶wiadczeń niezgodnych z 
rzeczywisto¶ci± i nie¶cisłych, niedostatecznych lub wpisanych w niewła¶ciwym miejscu, a 
także za brak, niekompletno¶ć lub nieprawidłowo¶ć dokumentów wymaganych w przepisach 
szczególnych, 
2) wadliwego stanu przesyłki, braku lub niewła¶ciwego opakowania albo nienależytego 
wykonania czynno¶ci ładunkowych. 
2. Nadawca przesyłki w transporcie drogowym rzeczy odpowiada za wszelkie koszty, jakie 
mógłby ponie¶ć przewoĽnik na skutek nie¶cisło¶ci lub niedostateczno¶ci danych, o których mowa 
w ust. 1 pkt 1. 
3. Nadawca ponosi także koszty zwi±zane z przeładunkiem przesyłki w przypadku, gdy dane 
dotycz±ce masy przesyłki, zawarte w li¶cie przewozowym, s± niezgodne ze stanem faktycznym. 
Art. 73. Za uszkodzenie mienia przewoĽnika spowodowane czynno¶ciami ładunkowymi 
ponosi odpowiedzialno¶ć odpowiednio nadawca lub odbiorca. 
Rozdział 9 
Ustalenie stanu przesyłki, dochodzenie roszczeń 
Art. 74. 1. Jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub 
uszkodzenia, przewoĽnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczno¶ci 
powstania szkody. PrzewoĽnik wykonuje te czynno¶ci także na ż±danie uprawnionego, jeżeli 
twierdzi on, że przesyłka jest naruszona. 
2. Ustalenia protokolarne powinny być dokonane w obecno¶ci uprawnionego, a jeżeli 
wezwanie go nie jest możliwe albo nie zgłosi się on w wyznaczonym terminie, przewoĽnik 
dokonuje ustaleń w obecno¶ci osób zaproszonych przez siebie do tej czynno¶ci. 
3. Jeżeli po wydaniu przesyłki ujawniono ubytek lub uszkodzenie nie daj±ce się z zewn±trz 
zauważyć przy odbiorze, przewoĽnik ustala stan przesyłki na ż±danie uprawnionego zgłoszone 
niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie póĽniej jednak niż w ci±gu 7 dni od dnia odbioru 
przesyłki. 
4. Protokół podpisuj± osoby uczestnicz±ce w ustaleniu stanu przesyłki. Jeżeli uprawniony nie 
zgadza się z tre¶ci± protokołu, może zamie¶cić w nim zastrzeżenie z uzasadnieniem; w razie 
odmowy podpisania protokołu przez uprawnionego przewoĽnik stwierdza w nim fakt i przyczyny 
odmowy. Uprawniony otrzymuje bezpłatnie egzemplarz protokołu. 
5. Jeżeli ustalenia protokolarne, podjęte na ż±danie uprawnionego, nie wykaż± szkody w 
przesyłce albo wykaż± jedynie szkodę stwierdzona już uprzednio przez przewoĽnika, uprawniony 
ponosi opłaty okre¶lone w taryfie. 
6. W razie trudno¶ci w ustaleniu danych dotycz±cych czasu, rodzaju, rozmiarów lub 
przyczyny szkody, dane te okre¶la rzeczoznawca powołany przez przewoĽnika w porozumieniu z 
uprawnionym. 
Art. 75. 1. Dochodzenie roszczeń w postępowaniu sadowym na podstawie ustawy lub 
przepisów wydanych w jej wykonaniu przysługuje uprawnionemu po bezskutecznym 
wyczerpaniu drogi reklamacji, przewoĽnikowi za¶ - po bezskutecznym wezwaniu zobowi±zanego 
do zapłaty. 
2. Reklamacje lub wezwanie do zapłaty uważa się za bezskuteczne, jeżeli dłużnik nie 
zapłacił dochodzonych należno¶ci w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia reklamacji lub 
wezwania do zapłaty. 
3. Roszczenia przeciwko przewoĽnikowi przysługuj±: 
1) z tytułu umowy przewozu osób, zabieranych przez nie rzeczy oraz z tytułu umowy przewozu 
przesyłek bagażowych - podróżnemu, a przy przewozie grupowym - organizatorowi i 
uczestnikom, z tym że: 
a) organizator jest uprawniony do dochodzenia roszczeń z tytułu niewykonania lub 
nienależytego wykonania umowy przewozu grupowego, umowy o przewóz przesyłki 
bagażowej (art. 32), jak również roszczeń o różnice należno¶ci, z wyj±tkiem roszczeń 
przysługuj±cych uczestnikowi (lit. b), 
b) uczestnik jest uprawniony do dochodzenia roszczeń z tytułu szkód, różnicy należno¶ci w 
zwi±zku z przewozem zabranych przez siebie rzeczy oraz indywidualnie zawartej umowy 
przewozu przesyłki bagażowej, 
2) z tytułu umowy przewozu przesyłek towarowych: 
a) o zwrot należno¶ci lub jej czę¶ci - nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, który z nich 
dokonał zapłaty, 
b) o inne roszczenia z tytułu umowy przewozu - nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, 
któremu z nich przysługuje prawo rozporz±dzania przesyłka, 
3) z tytułu innych stosunków prawnych okre¶lonych w ustawie lub przepisach wydanych w jej 
wykonaniu - podmiotowi takiego stosunku. 
Art. 76. Przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wyga¶nięcie 
roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia, chyba że: 
1) szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego, 
2) zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoĽnika, 
3) ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umy¶lnej lub raż±cego niedbalstwa przewoĽnika, 
4) szkodę nie daj±c± się z zewn±trz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w 
terminie 7 dni zaż±dał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, _e szkoda powstała w czasie 
miedzy przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem. 
Art. 77. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2 oraz art. 78 roszczenia dochodzone na podstawie ustawy 
lub przepisów wydanych w jej wykonaniu przedawniaj± się z upływem roku. 
2. Roszczenia z tytułu zwłoki w przewozie, która nie spowodowała ubytku lub uszkodzenia 
przesyłki, przedawniaj± się z upływem 2 miesięcy od dnia wydania przesyłki. 
3. Przedawnienie biegnie dla roszczeń z tytułu: 
1) utraty przesyłki - od dnia, w którym uprawniony mógł uznać przesyłkę za utracona, 
2) ubytku, uszkodzenia lub zwłoki w dostarczeniu - od dnia wydania przesyłki, 
3) szkód nie daj±cych się z zewn±trz zauważyć - od dnia protokolarnego ustalenia szkody, 
4) zapłaty lub zwrotu należno¶ci - od dnia zapłaty, a gdy jej nie było - od dnia, w którym 
powinna była nast±pić, 
5) niedoboru lub nadwyżki przy likwidacji przesyłek - od dnia dokonania likwidacji, 
6) innych zdarzeń prawnych - od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne. 
4. Bieg przedawnienia zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji lub wezwania do 
zapłaty do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamacje lub wezwania do zapłaty i zwrócenia 
zał±czonych dokumentów, najwyżej jednak na okres przewidziany do załatwienia reklamacji lub 
wezwania do zapłaty. 
Art. 78. 1. Roszczenia przysługuj±ce przewoĽnikowi przeciwko innym przewoĽnikom (art. 5 
i 6) przedawniaj± się z upływem 6 miesięcy od dnia, w którym przewoĽnik naprawił szkodę, albo 
od dnia, w którym wytoczono przeciwko niemu powództwo. 
2. Do roszczeń okre¶lonych w ust. 1 przepisu art. 75 ust. 1 nie stosuje się. 
Art. 79. (19) Minister wła¶ciwy do spraw transportu okre¶li, w drodze rozporz±dzenia: 
1) szczegółowy tryb i sposób ustalania stanu przesyłek, 
2) warunki, jakim powinny odpowiadać reklamacje i wezwania do zapłaty z tytułu przewozu 
osób i przesyłek oraz tryb postępowania reklamacyjnego 
- maj±c na uwadze zapewnienie sprawnego i terminowego dochodzenia roszczeń. 
Rozdział 10 
Odszkodowania 
Art. 80. 1. Wysoko¶ć odszkodowania za utratę lub ubytek przesyłki nie może przewyższać 
warto¶ci, która ustala się na podstawie i w następuj±cej kolejno¶ci: 
1) ceny wskazanej w rachunku dostawcy lub sprzedawcy albo 
2) ceny wynikaj±cej z cennika obowi±zuj±cego w dniu nadania przesyłki do przewozu b±dĽ 
3) warto¶ci rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania. 
2. W razie niemożno¶ci ustalenia wysoko¶ci odszkodowania w sposób okre¶lony w ust. 1, 
wysoko¶ć te ustala rzeczoznawca. 
3. W razie utraty przesyłki z deklarowana warto¶ci± należy się odszkodowanie w wysoko¶ci 
deklarowanej, a w razie ubytku - w odpowiedniej czę¶ci, chyba że przewoĽnik udowodni, że 
warto¶ć deklarowana przewyższa warto¶ć ustalona w sposób okre¶lony w ust. 1. 
Art. 81. 1. W razie uszkodzenia przesyłki odszkodowanie ustala się w wysoko¶ci 
odpowiadaj±cej procentowemu zmniejszeniu się warto¶ci. 
2. Wysoko¶ć odszkodowania, o którym mowa w ust. 1, nie może jednak przewyższać kwoty 
odszkodowania przysługuj±cego za: 
1) utratę całej przesyłki, jeżeli doznała ona obniżenia warto¶ci wskutek uszkodzenia, 
2) ubytek tej czę¶ci przesyłki, która doznała obniżenia warto¶ci wskutek uszkodzenia. 
Art. 82. Oprócz odszkodowań okre¶lonych w art. 80 i 81 przewoĽnik jest obowi±zany 
zwrócić przewoĽne i inne koszty zwi±zane z przewozem przesyłki: 
1) w razie utraty - w pełnej wysoko¶ci, 
2) w razie ubytku - w odpowiedniej czę¶ci, 
3) w razie uszkodzenia - w wysoko¶ci odpowiadaj±cej procentowi obniżenia warto¶ci przesyłki 
wskutek uszkodzenia. 
Art. 83. 1. Jeżeli wskutek zwłoki w przewozie powstała szkoda inna ni_ w przesyłce, 
przewoĽnik jest obowi±zany do zapłacenia odszkodowania do wysoko¶ci podwójnej kwoty 
przewoĽnego. 
2. Jeżeli wskutek zwłoki w przewozie powstała równie_ szkoda w przesyłce, odszkodowanie 
ustalone według przepisów art. 81 przysługuje niezależnie od odszkodowania okre¶lonego w ust. 
1. 
Art. 84. Odszkodowanie za szkody spowodowane niewykonaniem lub nienależytym 
wykonaniem polecenia zmiany umowy przewozu nie może przewyższać wysoko¶ci 
odszkodowania przysługuj±cego w razie utraty przesyłki (art. 80). 
Art. 85. Odszkodowanie za szkody spowodowane utrata, niewykorzystaniem lub 
nienależytym wykorzystaniem przez przewoĽnika dokumentów oddanych mu przez nadawcę nie 
może przewyższać wysoko¶ci poniesionych strat. 
Art. 86. Przewidziane w ustawie ograniczenia wysoko¶ci odszkodowania nie maja 
zastosowania, jeżeli szkoda wynikła z winy umy¶lnej lub raż±cego niedbalstwa przewoĽnika. 
Art. 87. 1. Kwoty przysługuj±ce z tytułu nie zapłaconych należno¶ci, odszkodowań i 
wyrównania różnic należno¶ci - podlegaj± oprocentowaniu w wysoko¶ci ustawowej. 
2. Odsetki oblicza się: 
1) z tytułu nie zapłaconych należno¶ci - od dnia, w którym należno¶ć powinna być zapłacona, 
2) z innych tytułów - od dnia wniesienia reklamacji lub doręczenia wezwania do zapłaty. 
Rozdział 11 
Zmiany w przepisach obowi±zuj±cych oraz przepisy szczególne, przej¶ciowe i końcowe 
Art. 88. 1. W ustawie z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji 
krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297) art. 5 i 40 skre¶la się. 
2. (20) (skre¶lony). 
3. Do czasu uregulowania spraw dotycz±cych najmu pojazdów, usług spedycyjnych oraz 
czynno¶ci ładunkowych, nie dłużej jednak ni_ do dnia 31 grudnia 1985 r., Minister Komunikacji 
może utrzymać w mocy niektóre przepisy rozporz±dzeń wydanych lub utrzymanych w mocy na 
podstawie upoważnień zawartych w przepisach, o których mowa w ust. 1 i 2. 
Art. 89. (skre¶lony). 
Art. 90. W sprawach nie unormowanych w ustawie oraz w przepisach wydanych w jej 
wykonaniu i w przepisach szczególnych stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. 
Art. 91. Do przewozów międzynarodowych w żegludze ¶ródl±dowej, do konosamentu, 
awarii wspólnej oraz czarteru na czas stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu morskiego. 
Art. 92. (21) (skre¶lony). 
Art. 93. Do stosunków prawnych powstałych przed dniem wej¶cia w życie ustawy stosuje 
się przepisy dotychczasowe. 
Art. 94. Traci moc dekret z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami 
(Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7). 
Art. 95. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1985 r.. 
  
  
 |