Gazeta Wyborcza alarmuje, że drastyczne podwyżki wprowadzone przez PKP Cargo mogą być kolejnym czynnikiem utrudniającym realizację planów inwestycyjnych dotyczących infrastruktury drogowej. PKP Cargo wprowadza od 1 lipca podwyżki w podstawowych taryfach o blisko 20 %. Jednymi z największych klientów PKP Cargo są dostawcy kruszywa do budowy dróg i autostrad. Wyższe ceny przewozów będą zatem skutkowały znaczącym wzrostem kosztów budowy dróg, autostrad czy modernizacji linii kolejowych. Z informacji, do których dotarła Gazeta Wyborcza wynika, że Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw napisał skargę do wicepremiera Przemysława Gosiewskiego, licząc na to, że ten zablokuje podwyżkę.
Plany inwestycyjne robione w 2006 r. na lata 2007-13 już legły w gruzach z powodu rosnących cen materiałów budowlanych i kosztów robocizny. Jeszcze w maju ubiegłego roku koszt budowy kilometra autostrady w Polsce był szacowany na blisko 5 mln euro. Teraz jest już o 1 mln euro wyższy. Podobnie jest w przypadku modernizacji linii kolejowych. Modernizacja trasy z Warszawy do Gdyni była początkowo wyceniana na 475 mln euro, najnowsze szacunki mówią o kwocie nawet o 400 mln euro wyższej.
Gazeta Wyborcza,
<< powrót do listy artykułów
Kamila Branecka
Dyrektor ds. Sprzedaży i Najmu
|