Wmurowano kamień węgielny pod budowę Międzynarodowego Centrum Logistycznego „Euroterminal” w Sławkowie”. Międzynarodowe Centrum Logistyczne Euroterminal w Sławkowie leży na przecięciu korytarzy transportowych łączących Daleki Wschód z Zachodem oraz Północną i Południową Europę. Dociera do niego Terminalu decyduje jego położenie. Tutaj dociera bowiem kolej szerokotorowa, co umożliwia połączenie z Magistralą Transsyberyjską oraz tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem, który biegnie z Chin przez Kazachstan, Rosję, Ukrainę do Polski. Wykorzystanie tych połączeń kolejowych jest bardzo korzystne. Według szacunków czas transportu ładunków z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej w porównaniu transportu morskiego jest krótszy o połowę. Dostawa na szynach może dotrzeć do odbiorcy w 16 dni podczas gdy na statku trwa około miesiąc.
Na obszarze terminalu obejmującym 142 ha od lat siedemdziesiątych funkcjonowała baza przeładunkowa dla towarów masowych, głównie transportu rud ze wschodu dla polskiego przemysłu hutniczego. W 2004 roku część Terminalu o powierzchni 40 ha włączono do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stwarzającej preferencyjne warunki rozwoju dla inwestorów.
Obecnie terminal może obsłużyć ok. 35 tys. kontenerów oraz milion ton towarów masowych. W związku z budową Euroterminalu rośnie zainteresowanie współpracą z terminalem ze strony firm logistycznych. CZH podpisała już szereg wielostronnych umów z firmami ze Szwajcarii, Ukrainy oraz Chin.
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego,
<< powrót do listy artykułów
Kamila Branecka
Dyrektor ds. Sprzedaży i Najmu
|