Panattoni Europe jest jedn± z najwiêkszych w Europie firm deweloperskich na rynku nieruchomo¶ci przemys³owych. W Europie ¦rodkowo - Wschodniej dzia³a od ponad trzech lat. Pomimo krótkiej trzyletniej obecno¶ci w Polsce, firma Panattoni Europe odnios³a du¿y sukces opanowuj±c 31% rynku wed³ug wynajêtej powierzchni. W ci±gu trzech kwarta³ów 2008 r. firma wynajê³a ponad 365 888 mkw. powierzchni, w tym podpisanie rekordowej umowy najmu z Leroy Merlin na 56 tys. mkw. w Panattoni Park Stryków. Deweloper posiada 23 lokalizacje na terenie Polski i Czech, m.in.: w B³oniu pod Warszaw±, Pruszkowie, £odzi, Strykowie, Garwolinie, Poznaniu, Mys³owicach i Wroc³awiu. Agencja Jartom jest agentem reprezentuj±cym Panattoni przy wynajmowaniu powierzchni magazynowych.
O sukcesie firmy deweloperskiej, wspó³pracy pomiêdzy Panattoni i Agencj± Jartom oraz nowych trendach obecnych na rynku magazynowym rozmawiam z Renat± Osieck±, Dyrektor Zarz±dzaj±c± na Polskê Zachodni±.
Sylwia Rotkiewicz – £obocka, Jartom: - Jaka jest geneza sukcesu Panattoni?
Renata Osiecka, Panattoni Europe: - Panattoni zawdziêcza swój sukces elastyczno¶ci i odwadze w podejmowaniu decyzji biznesowych oraz zdolno¶ci do szybkiego reagowania na potrzeby klientów. Nasza firma zaryzykowa³a wej¶cie na rynek w trudnym okresie. Sytuacja na rynku nieruchomo¶ci nie przedstawia³a siê wtedy korzystnie; najwiêkszy „boom” budowlany by³ ju¿ za nami. Dociera³y do nas sygna³y, ¿e rynek jest ju¿ nasycony i nie ma miejsca dla nowego, du¿ego gracza. Pomimo sceptycznych prognoz, nie zrezygnowali¶my z naszego planu podbicia rynku w Polsce. Jak siê szybko okaza³o by³a to trafna decyzja. Na pocz±tku naszej dzia³alno¶ci zainwestowali¶my w budowê parków logistycznych w: Warszawie, ¦l±sku, Poznaniu i £odzi. Pierwsz± znacz±ca inwestycj± by³ Panattoni Park Poznañ. Dziêki podpisaniu spektakularnych umów najmu dla firmy H&M i Leroy Merlin stali¶my siê liderem w zakresie umów wielkopowierzchniowych. Zawarcie najwiêkszych kontraktów w Polsce sta³o siê silnym impulsem do dalszego rozwoju.
S. R.- £., Jartom: - Czy planuj± Pañstwo jakie¶ nowe inwestycje na terenie Polski? Jakie s± plany rozwojowe firmy?
R. O., Panattoni Europe: - Planujemy dynamiczn± budowê nowych inwestycji na terenie ca³ego kraju. Przy podejmowaniu decyzji o po³o¿eniu parków skupiamy siê na lokalizacjach o dobrze rozwiniêtej infrastrukturze drogowej. Nasze obiekty powstaj± przy g³ównych wêz³ach obecnych lub planowanych autostrad. W tej chwili w budowie znajduje przysz³ym roku oddamy do u¿ytku a¿ 543 700 mkw. powierzchni magazynowej. Nowe parki powstan± w Czeladzi, Gdañsku, Gliwicach, Krakowie, O¿arowie, Wroc³awiu. Przed wkroczeniem na nowy rynek dokonujemy skrupulatnej analizy zapotrzebowania na nieruchomo¶ci komercyjne. Taka sytuacja mia³a miejsce np. przy podejmowaniu decyzji o zainwestowaniu w kompleks dystrybucyjny w Gdañsku. Zak³adamy, ¿e park bêdzie zapleczem logistycznym dla nowo otwartego g³êbokowodnego terminalu kontenerowego. W zwi±zku z tym postanowili¶my dopasowaæ siê do potrzeb rynku rozpoczynaj±c i przyst±piæ do rozbudowy magazynu w tej lokalizacji.
S. R.- £., Jartom: - Jakie najbardziej znacz±ce, najciekawsze, najbardziej spektakularne projekty s± obecnie realizowane przez Panattoni w Europie ¦rodkowo-Wschodniej?
R. O., Panattoni Europe: - Znacz±cymi inwestycjami, które obecnie realizujemy s± Panattoni Park Mys³owice i Panattoni Park Praga Airport. Panattoni Park Praga Lotnisko zlokalizowany jest na przedmie¶ciach stolicy Czech gdzie na 40 ha gruntu wybudujemy centrum dystrybucyjne o powierzchni 150 tys. mkw. Jeste¶my przekonani, ¿e ta inwestycja oka¿e siê idealn± lokalizacj± dla wielu firm dzia³aj±cych na rynku czeskim, jak i europejskim. Natomiast Panattoni Park Mys³owice to aktualnie najwiêkszy park magazynowy w Polsce. Jego ca³kowita powierzchnia wyniesie 200 tys. mkw. Rozmiary i znaczenie lokalizacji w regionie ¦l±ska predestynuj± go do roli polskiego zag³êbia logistycznego.
S. R.- £., Jartom: - Dlaczego Panattoni ceni sobie wspó³pracê z Agencj± Jartom?
R. O., Panattoni Europe: - Z Jartom wspó³pracujemy w zasadzie od pocz±tku naszej dzia³alno¶ci na polskim rynku. Formalno-prawne ramy naszego wspó³dzia³ania zosta³y nadane w 2007 r., kiedy to podpisali¶my umowê po¶rednictwa. Cenimy sobie wasze indywidualne podej¶cie do przysz³ego najemcy oraz to, ¿e wspólnie z nim przechodzicie przez wszystkie etapy szukania nieruchomo¶ci, pocz±wszy od zg³oszenia zapotrzebowania klienta, przez negocjacje z w³a¶cicielem, a¿ po podpisanie umowy. Bardzo starannie analizujecie potrzeby potencjalnego najemcy, dziêki czemu nie musimy koncentrowaæ siê na pozyskiwaniu dodatkowych informacji lub u¶ci¶laniu ju¿ istniej±cych. Dobre przygotowanie do spotkania z klientem jest bardzo wa¿ne. Mo¿na dziêki temu oszczêdziæ du¿o czasu. Istotne jest tak¿e to, ¿e prezentuj±c klientowi szeroki wachlarz, zró¿nicowanych ofert umo¿liwiacie mu pe³ny wgl±d w rynek nieruchomo¶ci.
O powodzeniu ka¿dej firmy decyduj± pracuj±cy na jej sukces ludzie. Tak jest równie¿ w przypadku Agencji Jartom. Uwa¿am, i¿ tworzycie bardzo zgrany zespó³. Nie rywalizujecie miêdzy sob±, lecz potraficie wspólnie pracowaæ. Nie boicie siê tak¿e podejmowania nowych wyzwañ. Jeste¶cie otwarci wobec bardzo wymagaj±cych i zg³aszaj±cych niestandardowe zapotrzebowanie klientów.
Panattoni podjê³o wspó³pracê z Wasz± agencj± równie¿ dlatego, ¿e posiadacie bardzo dobr± orientacjê w rynku. Dziêki w±skiej specjalizacji dysponujecie bogat± wiedz± o segmencie nieruchomo¶ci magazynowych i przemys³owych.
S. R.- £., Jartom: - Z analiz ekspertów Jartom wynika, ¿e stawki czynszów nieruchomo¶ci magazynowych bêd± powoli ros³y. Proszê powiedzieæ, co Pani zdaniem jest przyczyn± takiej sytuacji?
R. O., Panattoni Europe: - Jednym z powodów jest niewystarczaj±ca, w stosunku do popytu na powierzchnie magazynowe, poda¿ tego rodzaju obiektów. Zjawisko to spowodowane jest równie¿ nastawieniem deweloperów, którzy w zwi±zku z kryzysem ekonomicznym w Stanach Zjednoczonych bardzo ostro¿nie podchodz± do decyzji o rozpoczêciu nowej inwestycji budowlanej. Spodziewamy siê równie¿ podwy¿ki cen materia³ów budowanych. Wszystko to poci±gnie za sob± konieczno¶æ ponoszenia wiêkszych, ni¿ dotychczas nak³adów finansowych na budowê powierzchni magazynowych. A to z kolei przyczyni siê do wzrostu stawek czynszów najmu. Ju¿ teraz zaczynamy mieæ do czynienia z tym zjawiskiem.
S. R.- £., Jartom: - Jakie opinie na temat przysz³o¶ci bran¿y nieruchomo¶ci komercyjnych wyra¿aj± Pani klienci? Czy s± to g³osy optymistyczne? Co klienci mówi± o zbli¿aj±cym siê kryzysie?
R. O., Panattoni Europe: - Klienci z uwag± obserwuj± rynek i wykazuj± umiar przy podejmowaniu decyzji dotycz±cych nowych inwestycji. Zak³adamy jednak, ¿e ta ostro¿no¶æ jest chwilowa.
S. R.- £., Jartom: - Jakiego rodzaju strategia inwestowania w nowe powierzchnie magazynowe dominuje w Panattoni - spekulacyjna czy build to suit? I z czego to wynika? Jaki procent klientów zg³asza na tyle specyficzne potrzeby, ¿e konieczne jest budowanie obiektów w oparciu o plan zaaprobowany przez klienta?
R. O., Panattoni Europe: - Od pewnego czasu zmianie ulega specyfika oferowanych obiektów. Coraz wiêcej powierzchni budowanej bêdzie zgodnie z indywidualnymi wymaganiami Klienta, kosztem powierzchni spekulacyjnej. Obiekty build to suit, czyli projekty szyte na miarê bêd± cieszy³y siê coraz wiêkszym zainteresowaniem. Firmy oczekuj± indywidualnych rozwi±zañ. Przewidujemy, ¿e ich udzia³ w rynku bêdzie coraz wiêkszy, dlatego powo³ali¶my wyspecjalizowan± grupê zajmuj±ca siê tylko inwestycjami budowanymi pod indywidualne zamówienie Klienta. Liczymy, ¿e w 2009 roku nowy oddzia³ bêdzie móg³ poszczyciæ siê kilkoma projektami tego typu.
Sylwia Rotkiewicz – £obocka, Agencja Jartom,
<< powrót do listy artyku³ów
Kamila Branecka
Dyrektor ds. Sprzeda¿y i Najmu
|